Česká televize nesháněla komparzisty pro demonstraci 30. října organizovanou Milionem chvilek

Copyright AFP 2017-2022. Veškerá práva vyhrazena.

V Praze na Václavském náměstí se 30. října sešly desítky tisíc lidí, aby vyjádřily podporu Ukrajině a nesouhlas s pokusy vyvolávat ve společnoti strach a nenávist. Falešný inzerát sdílený stovkami uživatelů na Facebooku se však snažil vyvolat dojem, že Česká televize najala komparzisty, aby náměstí zaplnili a tím uměle zvýšili účast. Jedná se ovšem o podvrh, což vyplývá z pravopisných a stylistických chyb, stejně jako z neúplné URL adresy dokazující, že ČT žádný takový „inzerát” nepublikovala. Televize to ostatně pro AFP popřela.

„Chcete se jako komparsista podílet na nejprestižnějším českém zpravodajství? Nabízíme vám možnost jednorázové spolupráce na připravovaném 2-3 hodinovém natáčení, které se uskuteční dne 30. října 2022 od 16:00 hodin na Václavském náměstí,” stojí ve falešném inzerátu s logem ČT, který byl na Facebooku sdílen například zde.

Dne 30. října na Václavském náměstí skutečně proběhla demonstrace organizovaná spolkem Milion chvilek na podporu tolerance a solidarity s válkou zmítanou Ukrajinou. Jednalo se o odpověď na protivládní protest, který proběhl o dva dny dříve tamtéž, a kde zazněly požadavky na demisi vlády, ukončení pomoci Ukrajině a vystoupení České republiky z NATO.

Snímek zavádějícího facebookového příspěvku pořízený 7. listopadu 2022

Zmanipulovaný snímek

Údajný „inzerát”, který sdíleli uživatelé sociálních sítí, sice používá logo a grafickou úpravu stránek ČT, ale liší se v několika zásadních detailech.

1. Nekompletní URL: Adresa inzerátu ceskatelevize.jobs.cz/detail-pozice je nekompletní a pokud ji takto zadáme do prohlížeče, nic se nezobrazí. Každá pozice inzerovaná na webových stránkách ČT má na konci své specifické číslo, tak jak je to označeno oranžovou barvou na srovnání falešného inzerátu se skutečným inzerátem na stránkách ČT.

2. Špatný pravopis: V názvu pozice („komparsista”) je chyba. Správně se slovo píše „komparzista”. Ve srovnání je chyba označena červenou barvou.

3. Jiný font: Falešný inzerát používá jiný font, než který ČT využívá pro inzerci nových pozic. Pozadí písmen je navíc světle šedé, což na oficiálních stránkách ČT nenajdeme. Rozdíl jsme označili zeleně.

4. Nesprávná barva pozadí: Pozadí spodní části falešného inzerátu je bílé, kdežto oficiální inzeráty ČT používají pro tuto sekci světle modrou barvu. Rozdíl jsme označili žlutou šipkou.

5. Rozmazaný snímek: Původní „inzerát” se nám nepodařilo najít. Všechny verze sdílené na sociálních sítích byly značně rozostřené, což může být výsledek toho, když je snímek opakovaně pořizován z obrazovky.

Snímek falešného inzerátu sdíleného na Facebooku pořízený 7. listopadu 2022
Snímek inzerátu z webové stránky České televize pořízený 7. listopadu 2022

 

 

Na hoax poukázala Česká televize na Twitteru ještě ten samý den, kdy začal kolovat na sociálních sítích:

To nám ČT následně potvrdila i prostřednictvím svého mluvčího Filipa Platoše. Ten nám v e-mailu 4. listopadu 2022 sdělil následující:

„Jde o podvrh a samozřejmě úplný nesmysl. Uvedený ‚inzerát‘ Česká televize nikdy nepublikovala. Kromě absurdního obsahu by uživatele na to, že jde o podvod, mohlo upozornit například i užití nekompletní URL adresy či jiný typ fontu, než ČT standardně užívá.”

O podvrhu psala i česká média, například zde.

AFP již v minulosti psala o nepravdivém tvrzení pořadatelů protivládních demonstrací o tom, že média a město Praha odmítají o jejich protestech informovat.