Prezident Madagaskaru Andry Rajoelina představuje nápoj Covid Organics dne 20. dubna 2020 v hlavním městě Antananarivo (AFP / Rijasolo)

Ne, prezident Madagaskaru neřekl, že mu WHO nabídla úplatek za otrávení údajného léku na COVID-19

Copyright AFP 2017-2020. Veškerá práva vyhrazena.

České dezinformační weby převzaly nepravdivé informace publikované v několika afrických médiích, podle nichž obvinil prezident Madagaskaru Andry Rajoelina Světovou zdravotnickou organizaci (WHO) z toho, že mu nabídla úplatek 20 milionů dolarů. Výměnou za tuto sumu měl prezident údajně otrávit bylinkový čaj, který se snaží propagovat jako účinný lék proti nemoci COVID-19. Neexistuje ovšem žádný důkaz o tom, že by Raojelina něco takového řekl, a mluvčí kanceláře malgašského prezidenta to kategoricky odmítl.

Článek se objevil například zde na portálu taktosorry.cz, který provozuje český dezinformační server AC24.cz. Na Facebooku také stovky českých uživatelů sdílely tento článek nigerijského deníku Daily Post s českým překladem. Takto vypadal jeden z příspěvků:

Snímek zavádějícího postu z 18. května 2020

Podobné příspěvky se na Facebooku šíří v angličtině například zde či ve francouzštině zde

Bylinkářství na Madagaskaru

Prezident Andry Rajoelina začal minulý měsíc propagovat bylinkový čaj, o kterém tvrdí, že dokáže zabránit nákaze novým koronavirem a vyléčit COVID-19 do sedmi dnů. Nápoj na bázi různých bylin včetně rostliny s prokazatelnou účinností proti malárii, známé pod jménem artemisia annua (česky pelyněk). Vyvinul jej místní institut pro aplikovaný výzkum IMRA.

WHO však varovala před „přijetím produktu, jehož účinnost nebyla otestována,” a Africké centrum pro kontrolu a prevenci nemocí taktéž uvedlo, že bylinkový nápoj by měl být „přísně testován“.

Prezident Rajoelina tento  „lék” na COVID-19 hájil a dokonce na žádost prezidenta Johna Pombe Magufuliho poslal zásilku bylinkového nápoje do Tanzánie. O přípravek nesoucí název Covid-Organics mezitím projevilo zájem několik dalších afrických zemí, o čemž AFP informovala zde

Žádný důkaz

I když Rajoelina veřejně kritizoval WHO za to, že o jeho bylinkovém přípravku pochybuje, neexistuje žádný důkaz, že by organizaci obvinil ze snahy jej uplatit výměnou za otrávení nápoje Covid-Organics. 

Poprvé se zmínka o údajném úplatku objevila v tanzánských novinách Fahari Yetu, které tvrdí, že Rajoelina obvinil WHO během rozhovoru s televizní stanicí France 24. AFP ovšem celý záznam vyslechla a žádné takové obvinění v něm nenašla. Rozhovor je k dispozici zde: 

Článek v deníku Tanzanian Perspective neuvádí, při jaké příležitosti Rajoelina údajnou nabídku úplatku od WHO zmínil. Není o ní zmínka v místních médiích ani na sociálních sítích, jejichž prostřednictvím jinak prezident Madagaskaru často komunikuje.

Obvinění WHO z úplatku odmítla i Rajoelinova kancelář. 

 „Prezidentský úřad Madagaskaru kategoricky popírá tato nařčení,” řekla AFP vedoucí prezidentovy kanceláře Lova Ranoramoro 14. května 2020.

 „Od oficiálního uvedení léku Covid-Organics na trh bylo prezidentovi Rajoelinovi falešně přiřčeno mnoho prohlášení,” řekla.

Co se týče novin Tanzanian Perspective, ty již v minulosti otiskly nepravdivé informace, které AFP vyvrátila zde

O úplatcích i jinde


Není to poprvé, co se v souvislosti s bylinkovým nápojem Covid-Organics objevily informace o údajných úplatcích. Falešnou zprávu o tom, že Čína a USA nabídly malgašskému prezidentovi „mnoho milionů” za to, aby nápoj otrávil, již AFP vyvrátila ve francouzštině zde.

Přeložila a upravila Laďka Mortkowitz