Ne, statistiky z Itálie nedokazují, že jsou obavy z nákazy koronavirem přehnané

Copyright AFP 2017-2020. Veškerá práva vyhrazena.

Tisíce českých uživatelů sdílely na Facebooku posty a články zlehčující nebezpečí nákazy novým koronavirem. Podle nich italské statistiky o počtu úmrtí dokazují, že se nebezpečí onemocnění COVID-19 přehání, nebo že pandemie dokonce vůbec neexistuje a paniku záměrně vyvolali politici a farmaceutické firmy za účelem kontroly veřejnosti. Toto tvrzení je nepravdivé. Z čísel italského statistického úřadu Istat vyplývá, že se počet úmrtí v zemi na počátku letošního roku ve srovnání s loňským rokem zdvojnásobil. Italští odborníci navíc tvrdí, že oficiální počet úmrtí souvisejících s nemocí COVID-19 je výrazně podhodnocen.

Jeden z takových příspěvků se na Facebooku objevil zde a byl sdílen více než 1 500 uživateli. Podlehli jsme iluzi, kterou někdo úmyslně vyvolal. Je potřeba si začít klást otázky, kdo za tím podvodem s pandemií stojí a proč?” ptá se uživatel Michal Shark a jako důkaz cituje rozhovor s ředitelem Istatu Gian Carlem Blangiardem, ve kterém jmenovaný uvádí, že loni v březnu zemřelo na dýchací potíže více lidí než letos. Tento komentář byl ovšem vytržen z kontextu. Blangiardo ve stejném rozhovoru totiž připouští, že mnoho úmrtí, ke kterým pravděpodobně došlo v důsledku nákazy koronavirem, nebylo nahlášeno.

 „Někdo si pohrál s naší pozorností, zavřeli nás doma, zavřeli restaurace, obchody, donutili nasadit roušky a vyzkoušeli si, jestli se necháme,” píše se ve Facebookovém postu.  „Další krok může být povinné očkování, vynucené sankcemi, nebo nemožností cestovat bez tohoto očkování, dokonce se mluví o povinném očipování lidí.”

Celý příspěvek vypadá takto:

Snímek facebookového postu z 10. dubna 2020

Autor cituje tu část rozhovoru, v níž Blangiardo uvádí, že v letošním březnu bylo zaznamenáno 16 220 úmrtí na onemocnění dýchacích cest, zatímco loni ve stejné době zemřelo ze stejného důvodu jen 15 189 lidí. To je ovšem zavádějící. Ředitel ISTATU totiž netvrdí, že je situace v Itálii lepší než vloni. Blangiardo naopak dodává, že do té doby zaznamenaný počet úmrtí v důsledku COVID-19 -- v té době se jednalo o 12 352 případů -- je jen „špička ledovce” a že mnoho dalších prostě nebylo zaznamenáno.

Uvedl také: „Musíme vzít v úvahu, že zpracování dat je pomalejší a komplikovanější, než bychom si přáli, i za normálních podmínek, natož pak v době zdravotnické krize.” 

Nakonec Blangiardo poukázal na to, že se celkový počet úmrtí v severní Itálii během prvních 21 březnových dní „více než zdvojnásobil” oproti stejnému období v letech 2015-2019. V lombardské provinici Bergamo se dokonce zčtyřnásobil, z průměrných 91 úmrtí v letech 2015-2019 na letošních 398 úmrtí, řekl. Nic z toho ovšem ve Facebookovém postu zmíněno nebylo.

Podle nejnovějších údajů Istatu ze 17. dubna 2020 se počet úmrtí od 1. března do 4. dubna tohoto roku zvýšil oproti předchozím rokům „o 20 či více procent.” Úřad to dnes sdělil v oficiálním prohlášení novinářům. 

Takto vypadá graf vývoje nákazy COVID-19 v Itálii během března:

Italské úřady již dříve připustily, že informace o koronaviru jsou neúplné, protože úmrtí lidí s příznaky COVID-19 mimo nemocnice nebyla zahrnuta do oficiálních statistik. Skutečný počet lidí, kteří zemřeli po nákaze koronavirem, nikdo nezná, stejně jako počet lidí, kteří zemřeli z jiných důvodů mimo nemocnice, protože ty pro ně kvůli přívalu pacientů s nemocí COVID-19 neměly místo.

 „Na čísla Istatu bych příliš nespoléhal,” řekl Sergio Harari, ředitel pneumologického oddělení nemocnice San Giuseppe v Miláně. Doktor Harari, který je sám pozitivní na COVID-19 a nyní tráví čas v karanténě, řekl v telefonickém rozhovoru s AFP, že skutečný počet úmrtí v důsledku koronaviru je pravděpodobně daleko vyšší: „Oficiální čísla jsou velmi diskutabilní, ale to je koneckonců tak i v dalších zemích. Nicméně je pravda, že se Lombardie během této krize dopustila velkých chyb.” 

Mezi českými čtenáři se zavádějící informace o koronaviru v Itálii šířily i jinde, například v tomto článku, který byl zde sdílen 13. dubna více než 1 000 uživateli. I tento článek zmiňuje rozhovor s Blangiardem a dochází k závěru, že letos je chřipkovo-koronavirová epidemie mírnější než v předchozích letech a na Covid-19 zemřelo letos méně lidí než loni či předloni na chřipku a jiné infekce dýchacích cest. Jako trik k zastavení celosvětové ekonomiky posloužil Covid-19 ale dokonale.” 

Z nejnovějších čísel ovšem vyplývá, že počet úmrtí na COVID-19 byl velmi podhodnocen, a to nejen v Itálii. 17. dubna zvýšil čínský Wu-chan, epicentrum současné pandemie, oficiální počet obětí koronaviru o plných 50 procent na celkový počet 4 632. Wu-chanské úřady se nejříve snažily nákazu ututlat a dokonce trestaly lékaře, kteří před ní začali varovat již v prosinci minulého roku. Pochybnosti o pravdivosti čínských čísel stále přetrvávají. 

K dnešnímu dni se nemocí COVID-19 nakazilo již přes 2,2 milionu lidí a zemřelo jich téměř 150 000. V Itálii počet mrtvých přesáhl 22 170.

Doktor Harari tvrdí, že se situace v italských nemocnicích v posledních dvou týdnech víceméně uklidnila,” ale to prý neznamená, že je krize zažehnána. „Mám hrozné obavy z druhé vlny nákazy,” řekl. „Ta může přijít kdykoliv - pozítří, za měsíc, na podzim. O tomto koronaviru toho stále víme velmi málo. Ale jedno je jisté: je extrémně nebezpečný.” 

 
Ladka Mortkowitz
KORONAVIRUS