Video o útoku na nádraží v Kramatorsku nenatočila britská stanice BBC

Copyright AFP 2017-2022. Veškerá práva vyhrazena.

Na sociálních sítích se začaly v různých jazycích šířit příspěvky, podle kterých britská stanice BBC tvrdí, že za útok na nádraží v ukrajinském městě Kramatorsk, při kterém 8. dubna přišlo o život přes 50 civilistů, je zodpovědná ukrajinská strana. Některé příspěvky obsahují video s logem BBC, které se rovněž objevuje ve videu naznačujím, že na vině je Ukrajina. BBC však uvedla, že video nepochází z její dílny, což lze vyvodit i z různých vizuálních nesrovnalostí. To, kdo je za útok na Kramatorsk zodpovědný, nebylo dosud potvrzeno.

Při raketovém útoku na vlakové nádraží ve městě Kramatorsk na východě Ukrajiny zahynulo 8. dubna více než 50 lidí. BBC ve svém článku uvedla, že na místě byly nalezeny zbytky sovětské rakety Točka-U. Podle BBC „existují důkazy o tom, že Rusko použilo tyto rakety v probíhajícím konfliktu už dříve”. Tuto zbraň má podle britské stanice ve svém arzenálu i Ukrajina.

O pár dní později se v příspěvcích na Facebooku objevilo falešné tvrzení o tom, že podle zjištění BBC je za útok zodpovědná ukrajinská strana. Jako důkaz bylo sdílené falešné video s logem a vizuálním stylem napodobujícím reportáže BBC, podle kterého se sériové číslo rakety použité při útoku shoduje s čísly raket, jež jsou součástí arzenálu Ozbrojených sil Ukrajiny.

Například v tomto příspěvku z 13. dubna stojí: „BBC šíří pravdu o tom, že útok na Kramatorsk provedla Ukrajina. V článku píšou, že sériové číslo rakety Tochka-U, která zabila na nádraží Kramatorsk kolem 50 civilistů, odpovídá číslu ukrajinského arzenálu – a nebyla tedy Rusy sestřelena. Poté, co tato informace obletěla ruská média, Ukrajina okamžitě přestala obviňovat Rusko.” Tento příspěvek, který sdílelo bezmála 90 uživatelů, obsahuje dva snímky raket z údajné reportáže BBC včetně loga stanice.

Snímek zavádějícího facebookového příspěvku pořízený 20. dubna 2022

Celé video bylo sdíleno například v tomto příspěvku. Původně bylo falešné video BBC i na YouTube, ale platforma jej již odstranila pro porušování komunitních pravidel.

Před svým odstraněním se video šířilo i v mnoha dalších jazycích včetně slovenštiny, holandštiny či francouzštiny. Podle deníku The Guardian video odvysílala i ruská státní televize.

BBC potvrdila, že video je falešné

Pár hodin poté, co se falešné video objevilo 13. dubna na internetu, zveřejnila stanice BBC tento tweet, ve kterém potvrdila, že jde o podvrh:

Video nebylo zveřejněno ani na webové stránce BBC, ani na žádném z jejích účtů na sociálních sítích. To, že se jedná o podvrh, potrdil na Twitteru také korespondent BBC na Ukrajině Joe Inwood:

Vizuální náznaky toho, že video je falešné

AFP porovnala zmanipulované video s podobnými internetovými příspěvky, které zpravodajský portál BBC pravidelně zveřejňuje na této twitterové stránce. Pokud by BBC skutečně byla autorem videa, je nepravděpodobné, že by bylo zveřejněno ve stávající formě.

Hned na začátku zfalšovaného videa vidíme šokující záběry desítek nehybných a zakrvácených těl bez jakéhokoliv upozornění či cenzury. Jiná videa z produkce BBC s explicitními záběry obyčejně obsahují následující upozornění: „Varování: nepříjemné záběry”. Následuje srovnání falešného videa s tím, jak by začátek vypadal ve skutečné reportáži BBC:

Porovnání falešného videa (vlevo) s autentickým videem BBC (vpravo) pořízené 14. dubna 2022 (rozostření přidala agentura AFP)

Další známkou toho, že video nepochází z dílny BBC, je text doprovázející záběry. V autentických videích BBC je tento text umístěn vedle svislé červené čáry, jejíž délka závisí na počtu řádků textu. Červená čára ve falešném videu je ovšem stále stejně dlouhá bez ohledu a to, kolik řádků textu se zrovna zobrazuje.

Z následujícího porovnání falešného (vlevo) a skutečného (vpravo) videa BBC je patrné, že svislá červená čára ve falešném videu není upravena pro jednořádkový text, zatímco v případě autentického videa je kratší.

Porovnání zfalšovaného videa (vlevo) s autentickým videem BBC (vpravo) pořízené 14. dubna 2022

Další známkou toho, že video není autentické, je způsob vyhláskování příjmení ukrajinského prezidenta. Ten je ve falešném videu uveden jako „Zelenskyy”. BBC ovšem používá verzi „Zelensky”. Existují i další stylistické rozdíly, například chybějící tři tečky v případě, kdy je věta rozdělena do více samostatných titulků.

Porovnání zfalšovaného videa (vlevo) s autentickým videem BBC (vpravo) pořízené 14. dubna 2022

Od útoku v Kramatorsku sice uplynul již týden, ale dosud nebylo s určitostí prokázáno, kdo za něj nese zodpovědnost. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj obvinil Rusko, ale Moskva nepřestává tvrdit, že útok zinscenovala ukrajinská armáda.

BBC v článku z 13. dubna uvedla, že se pokusila identifikovat místo odpálení rakety pomocí videí a obrázků ze sociálních sítí, ale zatím se jí to nepodařilo.

V předchozí reportáži o vraždách civilistů v ukrajinském městě Buča dospěla BBC k závěru, že důkazy včetně satelitních snímků vyvrací ruská tvrzení o tom, že vraždy „zinscenovali” Ukrajinci poté, co se Rusové stáhli. Tato tvrzení jsme vyvrátili i v AFP.

Dezinformace snažící se oslabit důvěru v mainstreamová média či zdiskreditovat ukrajinskou vládu a vojenské operace se na sociálních sítích šíří od začátku ruské invaze na Ukrajinu. Falešné video o útoku v Kramatorsku je součástí tohoto trendu. AFP již vyvrátila celou řadu takových dezinformací; seznam těch, které jsme vyvrátili v češtině, najdete zde, úplný seznam v angličtině pak zde.

Článek preložil/-a
Konflikt na Ukrajině